Mindfulness kan være vanskelig i starten. Vores sind og tanker er vant til at vandre, og vi vil ofte blive fristet til at fastholde en tanke eller en følelse, bedømme det som godt eller dårligt eller arbejde hårdt for at analysere eller forsøge at ændre på det. Nogle gange vil dette være nyttigt, men vi har også brug for at kunne sidde med vores oplevelse og være fuldt ud i øjeblikket uden at blive trukket væk af vores tanker eller følelser, selvom de kan skade, hvis de holdes på for længe. Sandheden er, at det eneste sted, vi fuldt ud kan være, er her og nu i øjeblikket. Selvfølgelig, det er vigtigt at planlægge for fremtiden eller reflektere over fortiden, men det handler om at finde balancen. Det er nemlig det, som mindfulness handler om. 

I denne guide vil vi fortælle dig mere om, hvordan mindfullness kan hjælpe dig, da der er mange fordele forbundet med at udøve mindfulness – både for krop og sjæl. Hvis du har lyst til at lære mere om mindfulness, anbefaler vi et Mindfulness kursus, hvor du kan lære endnu mere omkring denne disciplin og de helbredsmæssige fordele, som mindfulness kan hjælpe lige netop dig med at mestre. 

Reducerer fysisk smerte

Mindfulness har vist sig at  reducere smerter markant, helt uden at aktivere kroppens system, hvilket således reducerer potentialet for vanedannende bivirkninger. Dette er vigtigt for alle mennesker, der oplever vedvarende fysiske smerter, især hos mennesker, der har opbygget en tolerance over for de opiatbaserede stoffer.

Reducerer depression, stress og angst

Mindfulness kan reducere symptomerne på depression og gentagelse af en mulig depression. Det beskytter samtidigt mod udviklingen af ​​stress, angst eller den senere udvikling af depression hos særligt børn og unge.

Øget bevidsthed

Mindfulness kan hjælpe dig med at udvide din bevidsthed omkring din egen indre verden ved at afdække dine egne blinde pletter i form af mønstre for tænkning, følelse og adfærd. Denne øgede selvbevidsthed kan forbedre beslutningstagning, akademisk præstationer, livstilfredshed og hjælpe med at reducere følelsesmæssige og interpersonelle problemer, som du kan opleve.

Forbedret søvnkvalitet og koncentrationen

En regelmæssig praksis af mindfulness kan forbedre din søvnkvalitet og potentielt også reducerer søvnløshed og træthed i kroppen. Det kan tilmed forbedre den udøvende opmærksomhed og øge evnen til at koncentrere sig og ignorere distraktioner. Dette er afgørende for akademisk succes for alle børn, især dem med ADHD, men kan også hjælpe mange voksne.

Hvordan kan mindfulness hjælpe dig?
Tagget på:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *